sunnuntai 1. maaliskuuta 2009

Minulla on oikeus


Minua on alkanut kiukuttaa pari lausetta, joihin törmään tämän tästä. Ne tulevat vastaan sanoin minä jollekin jotain tai olin sanomatta tai kirjoitan jotain tai olen kirjoittamatta.

Ne lauseet tulevat vastaan työpaikalla, mediassa, ihan missä vain ja aina karvat nousevat yhtä lailla pystyyn. En tarkoita, että ne minulle ovat osoitettuja, mutta usein satun kuulolle.

Vähän väliä joku sanoo: "Mutta minulla on oikeus..." Miten niin, mistä se sellainen oikeus on tullut? Mistähän syystä toinen yhtä tavallinen lause on: "Mutta sinulla ei ole oikeutta..." Eivätkö nämä lauseet kumoa toisensa? Jos jokainen kerran voi sanoa, että minulla on, silloinhan lause "sinulla ei ole" on mahdoton.

Koskaan en ole kuullut, että joku sanoisi: "Minulla EI ole oikeutta" tai "Sinulla ON oikeus" tai "Minulla on velvollisuus". Käsittämätöntä.

7 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Jatkoa suututtaville lausahduksille: ei mun tartte jos en haluu. Tai tähän ei ole sopivaa yhtä lausahdusta, mutta se kun nuoret tulevat kokeeseen ilman mitään välineitä mukanaan.

Kirlah kirjoitti...

No sinäpä sen sanoit. Nyt oikein valahti pää täyteen muitakin, mutta olkoot mainitsematta.
Mutta mitä haluamiseen tulee, voisinkohan minäkin jäädä huomenaamuna sänkyyn ja kun isäntä tulee kopistelemaan kouluun, sanoa vain muina miehinä: Ei mun tartte jos en haluu. Mieli ainakin tekisi tehdä niin.

Rouva Nordman kirjoitti...

Jippii, minä käytän noita viimeisiä lauseita. Tästä oivalluksesta tulin hyvälle tuulelle.

Anonyymi kirjoitti...

"mitä väliiii" on kans yksi sellainen lausahdus, joka nyppii mua.

Millan kirjoitti...

Nyt osuit kyllä oikein ärsyttävyyksien lähteelle. Tuo sama kiukuttaa minuakin ja pelkkien sanojen lisäksi siitä samasta suonesta pulppuuaa paljon tekoja, jotka häikäilemättä polkevat toisten oikeuksia ja jättävät ne velvollisuudet toteuttamatta, "kun mulla on oikeus" ...
ikään ja sukupuoleen katsomatta ;-)

Rita A kirjoitti...

Minä kyllä käytän myös lauseita "Minulla ei ole oikeutta...", "Kenelläkään ei ole oikeutta..."

Ratkaisevinta tosin se mitä jatkoksi tulee, missä tilanteessa jne. nuo sanotaan.

Minulla ei ole oikeutta yleispäteväksi tuomariksi itseäni julistaa tässä(kään) asiassa :)

Kirlah kirjoitti...

Vilukissi: samat sanat. Kuulen päivittäin.

Millan: Samaa mieltä. Juuri noin se menee.

Rita ja Katilein: Taidatte olla harvinaisia ihmisiä. Vai eikö vain minun kohdalleni ole osunut juuri sellaisia, jotka huomaisivat toistenkin oikeudet.