keskiviikko 17. joulukuuta 2008

Taas höynäytettiin


Minua on vedetty nenästä ja sahattu silmään oikein viimeisen päälle, mikä sinänsä on ihme, koska olen epäluuloinen luonteeltani. Linssiinviilaaja oli SONERA.

Minulla on ollut Soneran liittymä iät ja ajat, eikä siinä mitään, asia on hoitunut hyvin. Mutta kuukausi sitten puhelimella soitettiin ja höynäytettiin. Tavallisesti en puhelimella tilaa mitään enkä anna rahaa keräyksiin, mutta nyt. Ehdotettiin, että vaihtaisin liittymän edullisempaan pakettiin. Tähän asti OK. Mutta sitten kysyttiin, haluanko "ilmaisen" kännykän kaupan päälle. Oikeastaan en tarvinnut, mutta muistan tämän lauseen: "Senhän voi antaa jollekin vaikka lahjaksi". Niinpä lupauduin ottamaan senkin vielä vastaan.
Ei se ilmainen ollut, tiesin sen ja tiesin, että 2 euroa/kk tulee siitä maksua. Hyvä on, ajattelin, annan joululahjaksi.

Puhelin tuli aikanaan, samoin sim-kortti siihen. Silloin oli kiirettä, laitoin kaappiin odottamaan parempaa hetkeä tutustua asiaan. Mutta unohtui kaappiin. Nyt tuli puhelinlasku, ja kaksinkertainen lasku entiseen verrattuna. Oli laskutettu entinen liittymä ja tämä uusi.

Soitin eilen Soneralle, entinen liittymälasku luvattiin hyvittää. Tähän asti siis OK. Mutta nyt olen joutunut kahden puhelimen loukkuun. Miksi en anna puhelinta lahjaksi? En voi. Se onkin sidottu nimenomaan juuri tuohon uuteen sim-korttiin ja minun liittymääni.
Miksi en ota sitten sitä käyttöön ja anna vanhaa puhelinta jollekin toiselle, joka voi laittaa siihen minkä tahansa simkortin? En halua antaa sitä. Se on huomattavasti parempi kuin tuo uusi. Sikäli parempi, että voin ottaa sillä kuvia, vastaanottaa kuvia ja puhetta jne. Uusi on varmaan ihan hyvä, mutta siinä on vain perustoiminnot. En ole ottanut sitä edes paketista pois. Avannut vain paketin ja katsonut että joo puhelin on.

Voisinhan ottaa puhelimen varapuhelimeksi, mutta kun en tarvitse. Miksi en lähetä takaisin? En saa. Olisi pitänyt toimia jo kaksi viikkoa aiemmin, mutta kun oli unohtunut. Nyt sitten vain kärsin nahoissani ja kiukuttelen ja olen tyytyväinen, että tiedän täysin varmaksi, että puhelimella kaupattuihin syötteihin en ikinä enää tartu.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mietiin oikein, uskon, että saat palauttaa ja purkaa kaupan, koska olit saanut mielestäni liian vähän tietoja kaupanteon hetkellä. Kyllä myyjän olisi pitänyt jo siinä vaiheessa esim sanoa, että nyt lakkautetaan vanha liittymäsi yms. Varsinkin, kun puhelussa tuli esille lause: senhän voi sitten antaa lahjaksi!! Siitäkin olisi myyjän pitänyt sanoa, etteipäs voikaan!! Kysypäs kuluttaja-asiamieheltä!!

Joskus tuntuu, että joitakin asioita oppii kantapään kautta, mutta kyllä tässä tapauksessa myyjän olisi pitänyt tehdä erinäisiä asioita sulle selväksi! Sehän siinä oli ammatti-ihminen, et sinä, se oli vastuussa siitä,mitä on puhuttu. Uskon, että puhelunne on nauhoitettu! Puhelinmyynnissä mielestäni (?) puhelut äänitetään..elikkä koko puhelun voisi vieläkin tarkistaa.

Anonyymi kirjoitti...

Minä olen ihmetellyt sim-lukitusta, jota ei ole purettu, vaikka saunalahden sopimusaika on mennyt umpeen ajat sitten. Prosessi on vieläkin kesken!

Oma sopimukseni päättyy heinäkuussa 09. Saa nähdä, saanko purettua senkään lukitusta. Se on tosin Elisan, mutta pahaa pelkään!

Kirlah kirjoitti...

Vilukissi väittää, että voisin purkaa kaupan. Minusta tuntuu, että se on niin suuri prosessi, että mieluummin sitten kärsin nahoissani. tähänhän ne ilmeisesti luottavatkin, että ihmiset eivät jaksa ruveta riitelemään.

Anonyymi kirjoitti...

Minusta tuntuu myös, että moni toimija luottaa siihen, että asiakas ei jaksa ruveta riitelemään. Yhdessä vaiheessa sain niin tarpeekseni kaikenmaailman kyykyttämisestä, että otin itseäni niskasta ja aloitin oikein ammattimaisen valituskierroksen.

Kelan kanssa sain mennä ihan sosiaalivalituslautakuntaan asti, mutta se kannatti. Hoidan nääs Altzheimerin tautia sairastavan äitini asioita. Pirullista.

Soneran kanssa mulla meni myös sukset ristiin ja kirjoitin tulikivenkatkuisen kirjeen. Pariinkiin otteeseen. Sitten sieltä soitettiin ja luvattiin hyvittää yli 100 euron lasku, joka oli mielestäni aiheeton. Valitukset kannattaa tehdä kirjallisena, koska itsellesi jää siitä dokumentti.

Sitten kun 1500 euroa maksanut kasvihuoneeni mökillä romahti lumen painosta (maahantuojan ja vakuutusyhtiön mukaan, jotka eivät käyneet edes katsomassa), en jaksanut enää valittaa, koska kuluttaja-asiamieskin suhtautui nihkeästi soittooni.