keskiviikko 13. elokuuta 2008

Hikeä pukkaa mutta kuulo häviää.


Tänään oli tosi kostea ja nihkeä ilma luokassa. Paita liimautui kiinni selkään – ainakin minulla. Minusta tuntui, että oppilailla ei ollut minkäänlaista tuskaa, eli siis se olin vain minä joka työskentelin!

Hien pukkasi pintaan jo se, että kesken kaiken piti lähteä kiitämään etäopetusluokkiin. Huomasin, että siinäkin luokassa, jossa viime vuonna olin pitänyt etäopetustunteja, oli dokumenttikamera vaihdettu, ettei suinkaan vain mikään onnistuisi vanhalla rutiinilla. Koulun päätteeksi vielä joku oppilas juoksi hädissään opettajainhuoneeseen: Me ei saada etäyhteyttä poikki!

Mutta muuten periaatteessa yhteydet ovat pelanneet aika hyvin. Ainut ongelma on se, että muisti tekee tepposia. Jos on kerran sanottu, mitä näppäintä pitää kulloinkin painaa, eihän se jää mieleen ainakaan minulle. Ja sitäkös nuoremmat kollegat tai laitetukihenkilöt ymmärtävät. Sellaisen ihmisen, joka itse muistaa heti kaiken ja osaa suvereenisti, on yleensäkin vaikea käsittää toisen huonoa muistia. Sama pätee tietysti kaikkeen opettamiseen ja oppimiseen.

Minulla on kuulokin huonontunut entisestään. En tiedä, onko syynä vuosikausia kestänyt altistuminen oppilaitten metelöinnille vai mikä, mutta vitsailun aihetta ainakin riittää kollegoilla. Kummallisinta on, että aina joudun toistattamaan oppilailla heidän sanomisiaan, mutta jos joku kuiskaa jotain toiselle, sen kyllä kuulen ilman vaikeutta. Siihen oppilaat aina ihmettelevät, että kylläpä se silloin kuulee, kun ei tarvitsisi.

3 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Kosten nihkeää ja hikisen kuumaa näyttää tänään olleen kaikkialla. Aamulla pidin oman koulun tunnit - hiki. Iltapäivällä pidin ensimmäiset tunnit Mäntässä tarjoilijoille - hiki. Tosin tuo jälkimmäinen porukka itsessäänkin saattoi aiheuttaa hikeä - kakaralauma!
Minulla on jo vuosia ollut tuollainen samanlainen outo kuulo. Kuiskaukset kuuluvat loistavasti, mutta opiskelijan vastausta ei edes kolmannella kerralla...

Anonyymi kirjoitti...

Mulla on kans tää sama kuulojuttu! Onko tää joku kieltenopettajien ammattitauti vai mumiseeko nykyajan kakarat opettajalle puhuessaan omituisia? Puhuuko ne epävarmoja ollessaan jotenkin eri tavalla? Mä olen nimittäin kaks kertaa (viiden vuoden intervallilla) painaltanut työterveyteen vuositarkastukseen ja vaatinut että kuulo testataan myös. Molemmilla kerroilla kuuloni on virallisesti todettu harvinaisen hyväksi.

Kirlah kirjoitti...

No hyvä, että en ole ainut, joka ei saa selvää oppilaiden mutinoista. Olisiko syynä se, että kielissä pitää saada selvää kaikista päätteistäkin ja onhan se itsellekin vieras kieli. Minulla on kyllä jo ainakin viisi vuotta sitten todettu testeissä hienoista kuulon alentumista.