tiistai 12. elokuuta 2008

Miten järjestää saksanopetus

En ole päässyt itseni kanssa sovintoon, miten järjestän ekaluokkalaisten saksanopetuksen. Tavallisesti minulla on ollut kahden- ja kolmenkinlaisia oppilaita samassa ryhmässä: vasta-alkajia, a-saksalaisia ja jokunen joltain muulta vuosikurssilta.

Usein on tehty niin, että vasta-alkajille on annettu 1-2 kurssia opetusta omana ryhmänään ja sen jälkeen he ovat tulleet muiden mukaan ja keikkuneet siellä mukana. Joskus on ryhmällä ollut sama oppikirja, joskus eri kirjat ja silloin olen opettanut puolet ajasta toisia, puolet toisia ja muun ajan he ovat tehneet töitä itsenäisesti.

Nyt on tilanne se, että vain yksi oppilas alkaa alkeista, hänelle ei järjestetä omaa kurssia. Rehtori esitti, että alkaisin vasta-alkajan kanssa alusta ja muut tulevat mukaan sitten, kun katsovat ajankohdan sopivaksi. Sekin tuntuu kummalliselta, he ovat sentään jo 8-luokalta lukeneet saksaa ja alkeiskirja on heille liian helppo. Sitä paitsi sain selville, että jokainen on ostanut jo omaa tasoaan vastaavan oppikirjan. (Enää ei muuten ole A-saksan lukijoita, kakkosella on viimeiset ala-asteella saksaa lukeneet).

Ilmeisesti kallistun sellaiselle kannalle, että opettaisin vaikkapa viisi oppituntia tukiopetustuntina ihan alkeista alkavalle, sen jälkeen kun kurssi alkaa, olisivat kaikki samassa ryhmässä, lukisivat vaikkapa omia oppikirjojaan, kun ne kerran on ostettu ja sitten ensi vuonna olisivat ihan samassa.
Kas kummaa, tässä kirjoittaessani asia selkeni minulle, niin taidan tehdäkin. On minulla aikaa vielä asiaa pohtia, saksa alkaa heille vasta ensi jaksossa.

Ei kommentteja: