sunnuntai 2. joulukuuta 2007

Etäopetusta tiedossa


Maanantai ja tiistai ovat vielä koeviikkoa. Keskiviikkona pitäisi alkaa uusi jakso, mutta koska on itsenäisyyden 90-vuotisjuhla, on meillä erilaista ohjelmaa koko päivän. Siis kaikilla muilla paitsi minulla ja ykkösen pitkän saksan lukijalla.

Alkaa nimittäin ykkösen saksa, jossa ei ole kuin yksi oppilas!! Hänelle ei tietenkään yksin pidettäisi kurssia, mutta etäopetuksella toiseen kuntaan saadaan yhdistetyksi kaksi porukkaa, joille ei muuten opetettaisi saksaa ollenkaan. Ei niitä siellä toisessa päässäkään ole kuin kolme oppilasta, joten vähiin menee ennen kuin loppuu!! Siellä toisessa kunnassa pitävät tavallista koulupäivää, joten minun täytyy alkaa etäopetus videoneuvottelulaitteilla.

Olen opettanut ennenkin etäopetuksena saksaa, silloin minulla oli seitsemän oppilasta ja toisessa päässä vain yksi ja hyvin meni. Mutta vaikka nyt on uudet laitteet, ovat ne kuulemma temppuilleet, sanoi venäjänopettajamme, joka on koko syksyn opettanut venäjää niillä laitteilla. Mielenkiintoiseksi heittäytyy. Laitteet piti saada kuntoon, mutta kun koko alueelta ei tahdo löytyä osaavia ihmisiä, jotka ymmärtäisivät niiden päälle jotain.

Olen yrittänyt alkaa uuden kurssin tekoa Moodle-oppimisalustallekin, että oppilaat voisivat sieltä tehdä jotain, jos videoneuvotteluyhteys tökkii. Hankaluutena on sekin, että tulin valinneeksi uuden oppikirjan, joten teettää moninkertaisesti töitä, kun oppikirjakaan ei ole tuttu.

Tulevassa jaksossa jatkuu abien ruotsi, kakkosellakin alkaa taas ruotsi ja saksa ja nyt sitten uutena alkaa tämä ykkösen A-saksa etäopetuksena, mikä jatkuu kevääseen asti, sillä kolme kurssia pitäisi saada opetetuksi. Olen hölmöyksissäni valinnut kakkosen saksaankin uuden oppikirjan, joten kahdessa kurssissa on nyt sitten tiedossa uusia jännittäviä tekstejä!

Ei kommentteja: